Kuidas valmistuda Tartu Rattamaratoniks?

22.08.2018

Foto: Tarmo Haud

21. Tartu Rattamaratoni stardipauguni on jäänud vaid loetud nädalad. Viimane aeg on ratas tolmust puhtaks pühkida ning natuke pingutada, et võistluspäev kulgeks ikka mõnusalt. Väikeste nõuannetega rattamaratoniks valmistumise kohta aitab Caspar Austa, Eesti üks parimaid maastikurattureid.

Eks rattamaratoni ettevalmistus ole individuaalne. Paljuski oleneb see sellest, kui palju on rattur eelnevatel aastatel treeninud ja kuidas on läinud käimasolev aasta. Eeldaks, et enamikul, kes tulevad Tartu Rattamaratoni starti, on ikkagi mingi kogemus treeningute osas olemas.

Selge see, et kõige parem on treenida väljas. Ja seda siis sama rattaga, millega maratonile minnakse. Ise teen kindlasti enne maratoni mõned trennid maastikurattaga. Ja just samal trassil, kus toimub maraton. Nimelt elan Elvas ja rada on mugavalt lähedal olemas. Kes kaugemal elavad, nendel võiks ettevalmistus toimuda võistlusradadega sarnastes tingimustes. Rohkem võiks treenida kruusateedel, kergelt ehk ka metsateedel, aga igal juhul tuleb jälgida enda tervist ja hetkevormi – vahetult enne võistlust pole mõtet hakata üle treenima. Ja distants võiks olla valitud ikka mõistusega, päris nullise treenitusega ei soovita pikale sõidule minna. Kes aga tõesti endale sellise plaani seavad, siis tuleb jälgida tempot ja kindlasti võistluse ajal palju süüa-juua.

Tartu Rattamaratonil on distantside valikus 89, 40 ja 21 km. Ettevalmistustrennidena võiks mõni trenn ollagi samas mahus võistluspäevaks valitud distantsiga. Aega veel on, nii et treeningud võiksid olla järjepidevad – nii on võistluspäeval tunduvalt lihtsam. Mõistagi ei tohi ära unustada taastumist, mis on ettevalmistuse väga oluline osa. Iga neljas päev võiks olla täielik puhkepäev. Toitumist võiks ka jälgida: et toit oleks ikka süsivesikurikas. Ja seda eriti enne võistlust.

Kellel vähegi võimalik, võiks maratonieelsel nädalal ikkagi mõned trennid teha. Näiteks nädala keskel üks pikem sõit ja siis juba natuke kergemalt. Enne võistluspäeva tuleks teha kindlasti veel väike soojendus kontrollimaks, et rattal kõik ikka töötab – tehnikasport siiski.


Caspar Austa maratoninädal:

Esmaspäev: Puhkus
Teisipäev: 2 tundi maanteel
Kolmapäev: 3 tundi 30 minutit maastikul, sõidab raja läbi
Neljapäev: 2 tundi maanteel
Reede: Puhkus
Laupäev: 2-tunnine kerge trenn maastikul
Pühapäev: Võistlus